۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۳۹۹۸۹
درکتاب انتخابات از منظر فقه و اخلاق بررسی شد؛

 57 خصوصیت انتخاب نماینده اصلح + لینک دانلود

 57 خصوصیت انتخاب نماینده اصلح + لینک دانلود
نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا با طرح كردن مباحث مهم و اساسی در خصوص انتخابات، به افراد كمك كند تا با آگاهی و بينش كامل‌تری در اين حماسه بزرگ مشاركت كنند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، كتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق» به كوشش اداره پاسخ‌گويی و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی تهيه شده است.

از جمله اختيارات و حق انتخاب‌هايی كه در زندگی اجتماعی افراد داريم، شركت در انتخابات‌های مختلف است و بدون شك تأثير اين انتخابات در حيات اجتماعی افراد بسيار مهم و اساسی است.

نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا با طرح كردن مباحث مهم و اساسی در خصوص انتخابات، به افراد كمك كند تا با آگاهی و بينش كامل‌تری در اين حماسه بزرگ مشاركت كنند.

ساختار کتاب:

كتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق» در ۹ فصل  با عناوین: ضرورت انتخابات، مشاركت گسترده، وجوب شرعی رأی دادن و چرايی آن، وجوب تحقيق، انتخاب اصلح، خصوصيات و ويژگی‌های نماينده، چگونگی تبليغات صحيح، ويژگی مسئولان و مجريان انتخابات و پاسخ به چند شبهه  تشکیل  شده است.

 نگارنده در اين كتاب از ۳۴ منبع مستند و قوی فقهی و اخلاقی استفاده کرده و نظرات فقهايی هم‌چون حضرات آيات عظام: امام خمينی(ره)، مقام معظم رهبری، مكارم شيرازی، سيستانی، بهجت، جوادی آملی و صافی گلپايگانی در اين كتاب آورده شده است.

برشی هایی از کتاب:

ضرورت انتخاب اصلح و معیارهای آن

پیامبر بزرگ اسلام(ص) می فرمایند: «من استعمل عاملاً من المسلمین و هو یعلم أن فیهم أولی بذلک منه و أعلم بکتاب اللّه و سنّه نبیّه فقد خان اللّه و رسوله و جمیع المسلمین»؛ هرکس از مسلمانان، کارگزاری را بر سر کار بیاورد [و به او مسئولیت بدهد] درحالی که می داند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر  و به کتاب و سنت پیامبر آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.

نظرگاه امام خمینی(ره)

«اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می کنید و این یک محکی برای خودتان است که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان... انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد. باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد.»

نظرگاه مقام معظم رهبری

«همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.»

راه های شناخت اصلح

توصیۀ امام راحل: «مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند؛ بعد به هرکس خواستند رأی دهند.»

«در تعیین رئیس جمهوری و وکلای مجلس، با طبقۀ تحصیل کردۀ متعهد و روشنفکرِ بااطلاع از مجاری امور و غیروابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوا و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی، مشورت کرده و با علما و روحانیون باتقوا و متعهد به جمهوری اسلامی مشورت نمایید.»

«اشخاصی که معروف هستند به خدمت به مردم، آنها را تعیین بکنند.

توصیه آیت الله بهجت(ره) درباره انتخابات

«ملاحظه نمایید دُوَل کفر را که چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند و چه کسانی انتخاب می شوند و از چه راه هایی انتخاب می شوند و چه آرایی در مجلس های خودشان اظهار می کنند و دولت های آنها چه عملیاتی برطبق قانون مملکت و برخلاف قانون عقل و دین، حتی ادیان منسوخۀ آنه، انجام می دهند که فساد و افساد آ ها بر همۀ عقلای دنیا آشکار است و مخالفت نمایند با چگونگی کارهای آ ها و چگونگی وسایل و اسباب و مسببات آ ها که مطابقت با هیچ دین اصل دارد و هیچ قانون عقل پسند ندارد... .»

 57 خصوصیت انتخاب نماینده اصلح + لینک دانلود

۵۷ خصوصیات نماینده اصلح:

1. صادق بودن؛ 2. کاردان بودن؛ 3. خادم ملت بودن؛ 4. شجاع بودن؛ 5. مسلمان بودن؛ 6. داشتن اسلام کامل؛ 7. معتقدبودن به احکام اسلام؛ 8. معتقدبودن به اجرای احکام اسلام؛ 9. مخالف بودن با مکتب های انحرافی؛ 10. معتقدبودن به جمهوری اسلامی؛ 11. فهمیدن مسائل اسلام؛ 12. آگاه بودن از مسائل سیاسی؛ 13. آگاه بودن از اوضاع سیاسی جهان؛ 14. آگاه بودن به مسائل کشور؛ 15. آگاه بودن از مصالح و مفاسد کشور؛ 16. نداشتن انحراف اعتقادی؛ 17. نداشتن انحراف اخلاقی؛ 18. متفکربودن؛ 19. خیرخواه بودن؛ 20. متعهدبودن؛ 21. دلسوزبودن؛ 22. خادم اسلام و مردم بودن ؛23. وفاداربودن به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی؛ 24. دین داربودن؛ 25. امانت داربودن؛ 26. راست گوبودن؛ 27. گروه گِرانبودن؛ 28. تخریب نکردن دیگران؛ 29. ساده زیستِ دردآشنا بودن؛ 30. مؤمن بودن به هدف های انقلاب؛ 31. اهل نماز و روزه بودن؛ 32. لایق بودن برای عهده داری مشاغل؛ 33. غاصب و متجاوز نبودن؛ 34. مدافع بودن از اصول؛ 35. صالح بودن؛ 36. امین بودن؛ 37. عادل بودن؛ 38. شیعۀ دوازده امامی بودن؛ 39. دوری کردن از رشوه؛ 40. نترسیدن از تهدیدها؛ 41. پرهیزکار و خداترس بودن؛ 42. متعهدبودن؛ 43. روشن فکرِ و آگاه بودن به مجاری امور؛ 44. وابسته نبودن به کشورهای قدرتمند استثمارگر؛ 45. مشهوربودن به تقوا؛ 46. متعهدبودن به اسلام و جمهوری اسلامی؛ 47. مشورت کردن از سر تقوا، با علما و روحانیان؛ 48. داشتن سابقۀ خوب و درخشان؛ 49. داشتن تجربه؛ 50. باحیا بودن؛ 51. داشتن روحیۀ خدمتگزاری؛ 52. قانون مدار بودن؛ 53. خوش اخلاق و مؤدب بودن؛ 54. غاصب نبودن؛ 55. متجاوز نبودن؛ 56. نداشتن سوءپیشینه و محکومیت قضایی؛ 57. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و اصل ولایت مطلقۀ فقیه.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای  مطالعه کتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق» اینجا را کلیک کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات